Daňový a účetní průvodce po založení s.r.o.

Právě jste si založili svou společnost. V ruce držíte výpis z Obchodního rejstříku, prošli jste si kolečkem u notáře, na živnostenském úřadě a vyřídili vše potřebné. Co teď? Pojďte si s námi projít daňovým a účetním průvodcem po založení vašeho s.r.o.

Finanční úřad

Registrace k dani z příjmu

Vaše kroky by měly co nejdříve zamířit na finanční úřad. Vaše společnost jako právnická osoba má totiž povinnost podle § 39a zákona o daních z příjmu podat přihlášku k registraci.

Přihlášku k registraci je nutné podat do 15 dnů ode dne vzniku, tedy ode dne zápisu do Obchodního rejstříku. Totéž platí i v souvislosti se vznikem stálé provozovny, tj. povinnost registrace do 15 dnů od vzniku této provozovny.

Přihláška k registraci se podává u věcně a místně příslušného správce daně, tj. na příslušném finančním úřadě, resp. územním pracovišti. Určení místní příslušnosti daňového subjektu ke správci daně se převážně řídí u právnické osoby sídlem zapsaným v Obchodním rejstříku. Platí tedy jednoduché pravidlo, podle toho, kde má vaše společnost sídlo, tam má i přílušný finanční úřad.

Přihlášku k registraci se podává pouze elektronicky, tj. datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné finančním úřadem. Konkrétně je formát a struktura dostupná zde. Pro přihlášku není možné využít e-tiskopis. Veškeré změny údajů musí daňový subjekt nahlásit ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy změny nastaly.

Pokud byste přihlášku podali papírově, může vám finanční úřad uložit pokutu.

Správce daně rozhodne o registraci ve lhůtě 30 dnů ode dne podání přihlášky a přidělí vašemu s.r.o. tzv. daňové identifikační číslo. DIČ obsahuje kód „CZ“ a identifikační číslo. DIČ je daňový subjekt povinen uvádět při komunikaci s finančním úřadem ve všech případech, které se týkají daně, ke které byl registrován.

Sazba daně z příjmů právnických osob od 1. 1. 2025 činí 21%.

Registrace k DPH

Jak je to s daní z přidané hodnoty? Musíte se registrovat? Zákon o DPH rozlišuje dvě situace:

  1. Povinnou registraci plátce. Povinně se musí vaše společnost registrovat do 10 pracovních dnů ode dne, kdy obrat překročí částku 2 miliony Kč za období 12 kalendářních měsíců. V takovém případě se společnost stává plátcem DPH od 1. 1. dalšího kalendářního roku. Alternativou je, pokud váš obrat překročí částku 2 536 500 Kč. V takovém případě se stáváte plátcem DPH hned další den. V § 6 zákona o DPH jsou dále stanoveny některé další situace.

  2. Dobrovolnou registraci plátce.

Praktický příklad 1

Vaše s.r.o. dosáhlo obratu 2 100 000 Kč za rok 2024. Od 1. ledna 2025 se stává plátcem DPH. Přihlášku k registraci však musíte učinit do 10 pracovních dnů. V přihlášce však můžete uvést, že se chcete stát plátcem již následující den po překročení obratu.

Praktický příklad 2

Vaše společnost v listopadu 2025 překročí druhou hranici obratu 2,536 milionu Kč. Od následujícího dne po překročení se stává plátcem DPH a přihlášku k registraci musíte učinit do 10 pracovních dnů.

Jedním z povinných údajů v přihlášce k registraci k DPH je také uvedení všech vlastních bankovních účtů, které jsou používány pro podnikání s určením, které účty mají být zveřejněny (§ 98 písm. d) zákona o dani z přidané hodnoty).

Když máte zaměstnance

Jako zaměstnavatel je právnická osoba povinna podat přihlášku k registraci k dani z příjmů ze závislé činnosti nebo k dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně do 8 dnů ode dne nástupu prvního zaměstnance do pracovního poměru.

Sazba obou daní činí 15% z úhrnu příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků zdaňované podle § 6 zákona o daních z příjmů.

Splatnost daně z příjmů ze závislé činnosti je do 20. dne následujícího měsíce a splatnost „srážkové daně“ je do konce následujícího měsíce.

Platí, že platby daní musí být do výše uvedených dnů připsány na účet finančního úřadu. S těmito daněmi v současnosti není pro zaměstnavatele spojena žádná povinnost podání měsíčních hlášení ani přehledů.

Chcete mít jistotu, že vám neuteče žádná lhůta a podání na finanční úřad budou správná? Svěřte vaše účetní a daňové povinnosti do našich rukou.

Zřízení bankovního účtu

Pro veškerý platební styk s FÚ je nezbytně nutné si založit firemní bankovní účet a nahlásit jej FÚ již při samotné registraci společnosti, popř. následně prostřednictví formuláře Oznámení o změně registračních údajů ve lhůtě do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala, tzn. ode dne založení bankovního účtu.

V případě plátcovství DPH musí probíhat platební styk v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů jen na zveřejněná čísla bankovních účtů správcem daně způsobem umožňujícím dálkový přístup. V opačném případě se firma jako příjemce zdanitelného plnění stává ručitelem za nedoplatek na dani z takového plnění nebo úplaty podle §109 zákona o DPH.

Účetnictví

Ke dni vzniku společnosti, tj. ode dne data zápisu do Obchodního rejstříku je právnická osoba povinna otevřít účetní knihy a sestavit počáteční rozvahu. Právnické osoby vedou vždy podvojné účetnictví.

Účetní období se buď shoduje s kalendářním rokem nebo je hospodářským rokem. Existují ovšem výjimky, kdy účetní období může být delší než 12 měsíců, a to:

  • při vzniku účetní jednotky v období 3 měsíců před koncem kalendářního roku,

  • při zániku účetní jednotky v období 3 měsíců po skončení kalendářního roku nebo hospodářského roku.

Nechte účetnictví na nás. Rádi pro vás zajistíme účetní i daňové služby.

Zdravotní pojišťovna

Pokud máte zaměstnance, čeká vás kromě finančního úřadu ještě obíhání dalších institucí. Vaše společnost jako zaměstnavatel je povinna nejpozději do osmi dnů ode dne nástupu prvního zaměstnance, popř. den ukončení posledního zaměstnance, provést u příslušné zdravotní pojišťovny:

  1. Přihlášku a evidenční list zaměstnavatele = registrace zaměstnavatele.

    • Zdravotní pojišťovně se sděluje: obchodní název, právní forma, sídlo, IČ a číslo bankovního účtu zaměstnavatele. Na stejném formuláři se také oznamují i veškeré změny údajů a odhlášení z pojištění zaměstnavatele.

  2. Hromadné oznámení zaměstnavatele = přihláška a odhláška zaměstnance.

    • Oznamuje se nástup (datum vzniku pracovního poměru podle pracovní smlouvy) zaměstnance do zaměstnání, ze kterého mu plynou příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků zdaňované podle § 6 zákona o daních z příjmů, a ukončení (den ukončení podle pracovní smlouvy) tohoto zaměstnání.

U přihlášek to však nekončí. Další povinností zaměstnavatele vůči zdravotní pojišťovně je předávat současně s platbou pojistného Přehled o platbách pojistného. Tento přehled se podává nejpozději do 20. dne následujícího měsíce. Do tohoto dne musí zaměstnavatel provést i platbu pojistného. Částka musí být již 20. den připsána na účet zdravotní pojišťovny.

Výše pojistného činí 13,5% z vyměřovacího základu zaměstnance, tj. úhrn příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků zdaňované podle § 6 zákona o daních z příjmů, a to v poměru 4,5% zaměstnanec a 9% zaměstnavatel.

Praktický příklad

15. května 2025 vznikla společnost XYZ. K 1. červnu 2025 do ní nastupuje první zaměstnanec – programátor Jan Novák, jehož hrubá mzda činí 50 000 Kč. Do osmi dnů od jeho příchodu, tedy nejpozději 9. června, musí jednatel firmy elektronicky odeslat takzvanou Přihlášku a evidenční list zaměstnavatele zdravotní pojišťovně, u které je Jan pojištěn (například VZP). V této přihlášce uvede obchodní název společnosti, právní formu, sídlo, IČO a číslo bankovního účtu, který bude používán k úhradám pojistného. Současně odesílá i Hromadné oznámení zaměstnavatele, v němž nahlásí datum nástupu Jana Nováka do pracovního poměru.

Sociální pojištění

Registr zaměstnavatelů

Protože kromě zdravotního pojištění je u zaměstnanců důležité řešit také sociální pojištění, vznikají s.r.o. povinnosti i v této oblasti. Zaměstnavatel je povinen se na předepsaném tiskopisu přihlásit do registru zaměstnavatelů, a to do 8 kalendářních dnů ode dne nástupu do zaměstnání prvního zaměstnance.

Příslušná správa sociálního zabezpečení přidělí  po registraci zaměstnavateli desetimístný variabilní symbol, který je zaměstnavatel povinen používat při veškerém styku s MSSZ, OSSZ a ČSSZ.

Odhlášení z registru zaměstnavatelů probíhá rovněž do 8 dnů ode dne, kdy přestala být společnost zaměstnavatelem, tzn. ode dne skončení zaměstnání posledního zaměstnance.

Ohlášení veškerých změn údajů se oznamuje na předepsaném tiskopisu, a to do 8 kalendářních dnů ode dne, kdy změna nastala.

Oznamování změn u zaměstnanců

Dále má zaměstnavatel povinnost oznámit den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na pojištění, den skončení zaměstnání se zaměstnancem, a to do 8 kalendářních dnů od nástupu/skončení zaměstnání. Veškeré změny nahlášených údajů zaměstnance se opět hlásí na předepsaném tiskopisu do 8 kalendářních dnů ode dne, kdy změna nastala.

Od 1. 7. 2024 se nově zavádí povinná evidence všech zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce. Zaměstnavateli tak vzniká další povinnost, a to každý měsíc sdělovat seznam všech zaměstnanců na DPP, včetně výše všech jejich příjmů, tj. i příjmů, ze kterých se neodvádí pojistné na sociální zabezpečení, a to prostřednictvím nového předepsaného tiskopisu „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce vždy do 20. dne následujícího měsíce.

Rovněž i u sociálního pojištění má zaměstnavatel povinnost vůči správě sociálního zabezpečení předávat současně s platbou pojistného Přehled o výši pojistného, který se podává nejpozději do 20. dne následujícího měsíce. Do tohoto dne musí zaměstnavatel provést i platbu pojistného. Částka musí být již 20. den připsána na účet správy sociálního zabezpečení.

Výše pojistného činí 31,90% z vyměřovacího základu zaměstnance, tj. úhrn příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků zdaňované podle § 6 zákona o daních z příjmů, a to v poměru 7,10% zaměstnanec a 24,80% zaměstnavatel.

Veškerá komunikace se správou sociálního zabezpečení probíhá výhradně v elektronické podobě.

Kooperativa = zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele

Zaměstnavatel, který zaměstná alespoň jednoho zaměstnance (HPP, DPP, DPČ), je ze zákona povinen platit pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, ze kterého je hrazeno zaměstnanci škoda na zdraví a škoda vzniklá v souvislosti s pracovním úrazem a nemoci z povolání.

  • pojištění je zákonné, sjednává se u Kooperativa pojišťovny a neuzavírá se pojistná smlouva,

  • pojištění vzniká dnem nástupu prvního zaměstnance do pracovního poměru a oznamuje se pojišťovně písemně prostřednictvím elektronického formuláře pro přihlášení a bez zbytečného odkladu,  

  • ukončení nebo přerušení zaměstnávání provede zaměstnavatel prostřednictvím elektronického formuláře pro odhlášení „ukončení registrace“,

  • pojistné si zaměstnavatel vypočítává sám, a to vynásobením příslušné sazby určené podle OKEČ převažující činnosti zaměstnavatele (příloha vyhlášky MF č. 125/1993 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků) a základu pro výpočet pojistného, který je shodný se souhrnem vyměřovacích základů pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za uplynulé čtvrtletí všech zaměstnanců, které zaměstnavatel v tomto období zaměstnával,

  • minimální čtvrtletní pojištění činí 100,-Kč,

  • v případě pozdní úhrady se dlužné pojistné zvyšuje o 10 procent dlužné částky za každý započatý měsíc prodlení, pojistné na I. čtvrtletí každého kalendářního roku je splatné do 31. 1., na II. čtvrtletí do 30. 4., na III. čtvrtletí do 31. 7. a na IV. čtvrtletí do 31. 10. 

Nechcete, aby vám někdy unikla nějaká novinka? Přihlašte se k našemu newsletteru.

Úřad práce

Zaměstnavatel má ještě povinnost vůči úřadu práce v případě, že zaměstnává cizí státní příslušníky, a to nejpozději v den nástupu informovat o této skutečnosti ÚP příslušný podle místa výkonu práce. Každou změnu údajů nebo ukončení zaměstnání, popř. vyslání je zaměstnavatel povinen nahlásit nejpozději do 10 kalendářních dnů ode dne, kdy změna nastala nebo kdy se o ní dověděl.

Tuto povinnost zaměstnavatel nemá, skončilo-li zaměstnání nebo výkon práce na území ČR těchto osob dnem původně zaměstnavatelem oznámeným.

Od 1.7.2024 je plnění informační povinnosti možné výhradně elektronicky. Podání formou papírových nebo online formulářů, popř. hlášení emailem nebude informační povinnost zaměstnavatele považována za splněnou. 

👉 Zúčtujte se starostmi a nechte účetnictví na nás